Sunday, 25 Oct 2020
 
 
Novinky
Byla vyhlášena soutěž na projekt průplavu Seina-Severní Evropa PDF Print E-mail
There are no translations available.

Byla vyhlášena soutěž na projekt průplavu Seina-Severní Evropa

 
Voies Navigables de France (VNF, Ředitelství vodních cest Francie) vyhlásilo soutěž na projekt Seina-severní Evropa, nový průplav pro zlepšení vnitrozemské plavby mezi Rotterdamem a Paříží, který má být dokončen v roce 2015. Soutěž se týká návrhu, výstavby, údržby a financování 106 kilometrů dlouhého průplavu mezi Compiègne a Cambrai, který bude spojovat řeku Seinu a Šeldu. Tento průplav bude 54 metrů široký a 4,5 metru hluboký a bude splavný loděmi s tonáží až do 4 400 tun. Současné vodní cesty v regionu jsou vhodné pouze pro lodě do 600 tun. Projekt bude veřejného a soukromého konsorcia s celkovou investicí ve výši 3,3 mld. EUR (90 mld. Kč).

Průplav Seina-Severní Evropa je jedním z projektů, které byly již dříve definovány jako chybějící spojení. Mezinárodní vodocestné organizace EBU / ESO a INE stanovili několik priorit pro období do roku 2010: budování Seina-Severní Evropa, zlepšení splavnosti Dunaje mezi Vilshofenem a Straubingenem (D) a především Wachau (A), rozšíření vodní cesty řeky Maas (NL), rozšíření vodní cesty do Zeebrugge (B) a zlepšení splavnosti Labe (D, CZ). Priority pro období do roku 2020 jsou: stavba Rhone-Saône-Moselle spojení (F), spojení Dunaj-Odra-Labe (A, SK, CZ, PL), stavba Twenthe-Mittelland kanálu (NL, D) a Maas-Rhine spojení (B, D).

Francie chce mít vůdčí roli v evropské vnitrozemské vodní dopravě. Její tržní podíl se v příštích deseti letech zdvojnásobí. Jedná se o deklarované cíle prezidenta Nicolase Sarkozyho. Na řece Oise teď sledoval průběh své nové politiky, důraz na vnitrozemské vodní cesty. Nicolas Sarkozy, francouzský prezident, spolu s dalšími vysokými představiteli jeho vlády, ministrem životního prostředí, energetiky, udržitelného rozvoje a územního plánování Jeanem-Louisem Borloo, se státním tajemníkem pro dopravu, Dominiquem Bussereaum a státním tajemníkem pro ekologii, Chantal Louanno navštívil plavební stupeň L'isle Adaml na řece Oise, pravém přítoku Seiny na sever od Paříže, zde jeho vláda vyjádřila francouzské vnitrozemské vodní dopravě zásadní nový impuls. Sarkozy vidí v dopravě na vnitrozemských vodních cestách nedílnou součást kombinované dopravy ve spolupráci s námořní plavbou a železnicí. Sarkozy oznámil, že sektor politicky i ekonomicky plně podporuje. Prvním výsledkem jeho snah je právě projekt průplavu Seina-Severní Evropa, jehož částí je i zmodernizovaný plavební stupeň L'isle Adam.

Oficiální stránky projektu Seina-Severní Evropa

 

 
Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou PDF Print E-mail
There are no translations available.

Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou

Brno/Břeclav -- Plán na propojení Dunaje, Odry a Labe by se měl uskutečnit alespoň částečně mezi Vídní a Břeclaví. Novinářům to dnes řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) po setkání zástupců kraje a odborníků na téma zlepšování podmínek pro investory a podnikatele v Jihomoravském kraji. Kudy by vodní trasa vedla, ale není podle krajského radního Jaroslava Pospíšila (ODS) stanoveno, což je největší překážkou pro projekt.

V Břeclavi by podle Haška mohlo vzniknout další logistické centrum na jižní Moravě, v němž by se propojila železniční a dálniční doprava. "Do budoucna není vyloučeno, že by do Břeclavi mohla směřovat také evropsky významná vodní cesta, to znamená část projektu Dunaj-Odra-Labe. Já mám ovšem na mysli část z Vídně do Břeclavi," uvedl hejtman. Projekt na propojení těchto tří řek ale v minulosti vzbudil velký odpor ekologů.

Propojení břeclavského vnitrozemského přístavu přes vídeňský na světové vodní dopravní cesty by podle Haška měla vynikající efekty, například pro moravské zemědělce. Dlouhodobě se podle něj řeší problém s úrodou obilovin. "Část produkce by bylo možné exportovat. Náklady ve chvíli, když tady nemáme přístav s přístupem na světové vodní cesty, dělají z exportu obilí finančně nezajímavou záležitost," míní Hašek. "Je to záležitost, která nemusí nutně stát na veřejných financích," podotkl.

"To, že neexistuje jedna mezinárodně dohodnutá varianta, je největší překážka záměru," řekl ČTK Pospíšil. Ministerstvo dopravy nechalo asi před pěti nebo šesti lety zpracovat studii, která definuje tři trasy: česko-rakouská, česko-slovenská a česko-slovensko-rakouská.

Při mezinárodním projednávání této studie vznesla slovenská strana požadavek na zpracování čtvrté varianty, která by pokud možno co nejvíce kopírovala tok Moravy. Tato varianta ale zatím neexistuje v definitivní podobě. "S velkou pravděpodobností v letošním roce dokumentaci popisující tuto variantu nechá zpracovat Jihomoravský kraj," dodal.

Odstupující ministr dopravy Petr Bendl (ODS) přitom v pondělí stáhl z jednání vlády v demisi materiál, který navrhoval další pokračování v přípravě projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministerstvo životního prostředí považuje plány za megalomanské a pro přírodu potenciálně nebezpečné.

Ministerstvo dopravy ale i nadále považuje kanál za zásadní pro rozvoj české lodní dopravy a trvá na ochraně koridoru pro případnou výstavbu. Chráněný koridor vzbuzuje řadu sporů. V zóně například platí stavební uzávěra, což vadí místním samosprávám i podnikatelům. Ochrana území platí jen do letoška, o jejím dalším osudu rozhodne materiál Politika územního rozvoje, kterým se vláda zabývá.

Myšlenka na propojení tří významných evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci přiblížila v první polovině 20. století, aktivity ale dvakrát přerušilo vypuknutí světového válečného konfliktu.

Zdroj: Deník veřejné zprávy

 
<< Start < Prev 11 12 13 14 15 Next > End >>

Page 14 of 15