Donnerstag, 26 Dez 2024
 
 
Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou PDF Drucken E-Mail
There are no translations available.

Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou

Brno/Břeclav -- Plán na propojení Dunaje, Odry a Labe by se měl uskutečnit alespoň částečně mezi Vídní a Břeclaví. Novinářům to dnes řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) po setkání zástupců kraje a odborníků na téma zlepšování podmínek pro investory a podnikatele v Jihomoravském kraji. Kudy by vodní trasa vedla, ale není podle krajského radního Jaroslava Pospíšila (ODS) stanoveno, což je největší překážkou pro projekt.

V Břeclavi by podle Haška mohlo vzniknout další logistické centrum na jižní Moravě, v němž by se propojila železniční a dálniční doprava. "Do budoucna není vyloučeno, že by do Břeclavi mohla směřovat také evropsky významná vodní cesta, to znamená část projektu Dunaj-Odra-Labe. Já mám ovšem na mysli část z Vídně do Břeclavi," uvedl hejtman. Projekt na propojení těchto tří řek ale v minulosti vzbudil velký odpor ekologů.

Propojení břeclavského vnitrozemského přístavu přes vídeňský na světové vodní dopravní cesty by podle Haška měla vynikající efekty, například pro moravské zemědělce. Dlouhodobě se podle něj řeší problém s úrodou obilovin. "Část produkce by bylo možné exportovat. Náklady ve chvíli, když tady nemáme přístav s přístupem na světové vodní cesty, dělají z exportu obilí finančně nezajímavou záležitost," míní Hašek. "Je to záležitost, která nemusí nutně stát na veřejných financích," podotkl.

"To, že neexistuje jedna mezinárodně dohodnutá varianta, je největší překážka záměru," řekl ČTK Pospíšil. Ministerstvo dopravy nechalo asi před pěti nebo šesti lety zpracovat studii, která definuje tři trasy: česko-rakouská, česko-slovenská a česko-slovensko-rakouská.

Při mezinárodním projednávání této studie vznesla slovenská strana požadavek na zpracování čtvrté varianty, která by pokud možno co nejvíce kopírovala tok Moravy. Tato varianta ale zatím neexistuje v definitivní podobě. "S velkou pravděpodobností v letošním roce dokumentaci popisující tuto variantu nechá zpracovat Jihomoravský kraj," dodal.

Odstupující ministr dopravy Petr Bendl (ODS) přitom v pondělí stáhl z jednání vlády v demisi materiál, který navrhoval další pokračování v přípravě projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministerstvo životního prostředí považuje plány za megalomanské a pro přírodu potenciálně nebezpečné.

Ministerstvo dopravy ale i nadále považuje kanál za zásadní pro rozvoj české lodní dopravy a trvá na ochraně koridoru pro případnou výstavbu. Chráněný koridor vzbuzuje řadu sporů. V zóně například platí stavební uzávěra, což vadí místním samosprávám i podnikatelům. Ochrana území platí jen do letoška, o jejím dalším osudu rozhodne materiál Politika územního rozvoje, kterým se vláda zabývá.

Myšlenka na propojení tří významných evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci přiblížila v první polovině 20. století, aktivity ale dvakrát přerušilo vypuknutí světového válečného konfliktu.

Zdroj: Deník veřejné zprávy