Rakousko ratifikovalo Dohodu AGN |
![]() |
![]() |
![]() |
There are no translations available. Rakousko ratifikovalo Dohodu AGNIng. Reinhard Vorderwinkler, vedoucí odboru Plavebních, technických a námořních záležitostí rakouského Spolkového ministerstvo pro dopravu, inovace a technologie. Rakousko je jedním ze států, které podepsaly evropskou Dohodu o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN), ze dne 19. ledna 1996. Ratifikace Dohody AGN Rakouskem prošla všemi nezbytnými právními procedurami v průběhu června a července 2010. Rakouská část Dunaje • je součástí mezinárodní Dunajské vodní cesty v rámci „Dunajské úmluvy”; • je součástí panevropského dopravního koridoru VII: • je součástí sítě TEN-T; • je součástí evropské vodní cesty E 80 dle AGN; • splňuje technické a provozní požadavky Dohody AGN; • má veřejné přístavy ve Vídni, Kremsu, Ennsu a Linci, které jsou v AGN uvedeny jako vnitrozemské přístavy mezinárodního významu (P 80-33 až 80-37 P). Proto je rakouská ratifikace Dohody AGN v evropském rámci oficiálním signálem, že Rakousko bere vážně svou odpovědnost za rakouskou část Dunaje nejen jako členský stát Bělehradské úmluvy (Dunajské úmluvy), ale také v širším evropském rámci. Ratifikace je také formálním závazkem dodržovat mezinárodně uznávaná pravidla pro údržbu vodních cest a tím nabízí spolehlivou dopravní infrastrukturu pro vnitrozemskou plavbu. Přistoupení Rakouska k Dohodě AGN je v souladu s právními podmínkami v oblasti ochrany životního prostředí, jako je rámcová směrnice o vodě, Natura 2000, Ramsarská úmluva a státní právní předpisy týkající se ochrany přírody a národního parku po proudu od Vídně. I přes obavy ekologických nevládních organizací není důvod očekávat zřízení jakýchkoli dalších elektráren, ani v národním parku, ani ve Wachau. Rakouský „Integrovaný říční inženýrský projekt pro Dunaj po proudu od Vídně”, jehož cílem je zlepšení jak podmínek plavební dráhy pro vnitrozemskou plavbu, jakož i ekologického stavu této části Dunaje je v souladu s požadavky AGN. Očekává se vytvoření skutečné „win-win” (vítězství-vítězství) situace pro národní park, jakož i pro vnitrozemskou vodní dopravu. Pokud jde o projekt vodního koridoru Dunaj – Odra - Labe, rakouské Spolkové ministerstvo pro dopravu, inovace a technologie uvedlo v průběhu setkání s českým náměstkem ministra dopravy v květnu 2010, že Rakousko nebude hrát aktivní roli v budoucím plánování činností vzhledem k tomu, že projekt není obsažen v rakouském národním akčním plánu pro dunajskou plavbu (NAP), ani v rakouském dopravním generelu. ![]() Ústí řeky Moravy do Dunaje pod hradem Devín. Ratifikací Dohody AGN se Rakousko zavázalo dodržovat mezinárodně uznávaná pravidla pro údržbu vodních cest.To je především údržba Dunaje, ale také 6 km řeky Moravy od ústí do Dunaje po Marchegg, která je oficiálně považována za vodní cestu. Článek převzat z časopisu Vodní cesty a plavba č. 3/2010 |