Čtvrtek, 17 Srp 2017
 
 
Novinky
Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou PDF Tisk Email

Hejtman Hašek: Vídeň a Břeclav by měly být propojeny vodní cestou

Brno/Břeclav -- Plán na propojení Dunaje, Odry a Labe by se měl uskutečnit alespoň částečně mezi Vídní a Břeclaví. Novinářům to dnes řekl jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) po setkání zástupců kraje a odborníků na téma zlepšování podmínek pro investory a podnikatele v Jihomoravském kraji. Kudy by vodní trasa vedla, ale není podle krajského radního Jaroslava Pospíšila (ODS) stanoveno, což je největší překážkou pro projekt.

V Břeclavi by podle Haška mohlo vzniknout další logistické centrum na jižní Moravě, v němž by se propojila železniční a dálniční doprava. "Do budoucna není vyloučeno, že by do Břeclavi mohla směřovat také evropsky významná vodní cesta, to znamená část projektu Dunaj-Odra-Labe. Já mám ovšem na mysli část z Vídně do Břeclavi," uvedl hejtman. Projekt na propojení těchto tří řek ale v minulosti vzbudil velký odpor ekologů.

Propojení břeclavského vnitrozemského přístavu přes vídeňský na světové vodní dopravní cesty by podle Haška měla vynikající efekty, například pro moravské zemědělce. Dlouhodobě se podle něj řeší problém s úrodou obilovin. "Část produkce by bylo možné exportovat. Náklady ve chvíli, když tady nemáme přístav s přístupem na světové vodní cesty, dělají z exportu obilí finančně nezajímavou záležitost," míní Hašek. "Je to záležitost, která nemusí nutně stát na veřejných financích," podotkl.

"To, že neexistuje jedna mezinárodně dohodnutá varianta, je největší překážka záměru," řekl ČTK Pospíšil. Ministerstvo dopravy nechalo asi před pěti nebo šesti lety zpracovat studii, která definuje tři trasy: česko-rakouská, česko-slovenská a česko-slovensko-rakouská.

Při mezinárodním projednávání této studie vznesla slovenská strana požadavek na zpracování čtvrté varianty, která by pokud možno co nejvíce kopírovala tok Moravy. Tato varianta ale zatím neexistuje v definitivní podobě. "S velkou pravděpodobností v letošním roce dokumentaci popisující tuto variantu nechá zpracovat Jihomoravský kraj," dodal.

Odstupující ministr dopravy Petr Bendl (ODS) přitom v pondělí stáhl z jednání vlády v demisi materiál, který navrhoval další pokračování v přípravě projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe. Ministerstvo životního prostředí považuje plány za megalomanské a pro přírodu potenciálně nebezpečné.

Ministerstvo dopravy ale i nadále považuje kanál za zásadní pro rozvoj české lodní dopravy a trvá na ochraně koridoru pro případnou výstavbu. Chráněný koridor vzbuzuje řadu sporů. V zóně například platí stavební uzávěra, což vadí místním samosprávám i podnikatelům. Ochrana území platí jen do letoška, o jejím dalším osudu rozhodne materiál Politika územního rozvoje, kterým se vláda zabývá.

Myšlenka na propojení tří významných evropských řek je stará minimálně čtyři století. Nejvíce se k realizaci přiblížila v první polovině 20. století, aktivity ale dvakrát přerušilo vypuknutí světového válečného konfliktu.

Zdroj: Deník veřejné zprávy

 
Evropští poslanci zdůraznili význam vodní dopravy a spojení D-O-L pro řešení energetických krizí PDF Tisk Email

Evropští poslanci zdůraznili význam vodní dopravy a spojení D-O-L pro řešení energetických krizí

19 evropských poslanců podepsalo materiál, který zdůrazňuje význam vodní dopravy při řešení krizí při dodávkách strategických surovin. Pro přepravu zkapalněného zemního plynu do zemí střední Evropy říčními a říčně-námořními loděmi vyzdvihují především význam řeky Dunaje a první etapy stavby vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe pro zásobení České republiky a Slovenska.

Poslanci naléhavě žádají, aby byla zpracována mezinárodní studie proveditelnosti s ohledem na přípravu nové diverzifikace systému přepravy plynu pomocí Dunaje a na urychlení příprav vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe a zejména jeho první etapy, která by mohla významnou měrou přispět k fungování výše zmíněného, diverzifikovaného systému, což je plně v souladu s Rezolucí Parlamentního shromáždění 1473 (2005) o Evropských vodních cestách: „zaměřit se na projekt Dunaj-Odra-Labe".

Originál dokumentu zde: http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/Doc09/EDOC11827.pdf

 
<< Začátek < Předchozí 11 12 13 Další > Konec >>

Strana 13 z 13