Zlepšení životního prostředí - Pozitivní dopad vodní dopravy na čistotu vody |
Page 4 of 4
Pozitivní dopad vodní dopravy na čistotu vodyObecné představy o čistotě vody v průplavech či na jiných vodních cestách bývají často velmi zkreslené. Někdy se zdá, že nemalý vliv má už asociace představ při slově kanál, často používaném namísto přesnějšího výrazu průplav, stejně tak výraz kanalizování toku se až nebezpečně podobá termínu kanalizace ve smyslu odvádění splašků. Není divu, že někteří kritici, zejména ti, kteří žádný průplav v životě neviděli, kladou téměř rovnítko mezi výrazy průplav a páchnoucí stoka. Zkusme se tedy dopátrat pravdy a ověřit, do jaké míry je takový pohled správný. I s přísnými kritiky se patrně shodneme na skutečnosti, že kvalita v mnohých tocích či kanálech, na nichž se plavba neprovozuje, není vždy ideální. Je výslednicí jistých pří- rodních podmínek i umělých vlivů, které jsou dány zdroji znečištění, účinností čistíren odpadních vod, samočisticími procesy ve vodě apod. Jistě bychom tedy našli – zejména v průmyslových oblastech – i mnoho vodních cest, ve kterých má voda vinou zmíněných vlivů od uspokojivé kvality daleko. To ovšem ještě neznamená, že viníkem je vodní doprava, tj. že i ona je jedním ze zdrojů znečištění. Tato domněnka je lákavá, a někteří odpůrci projektu si představují, že z lodí vytéká nebo se z nich vyčerpává olej a nafta. Kdyby se seznámili s legislativními předpisy, platnými a vlivem nekompromisních sankcí přísně dodržovanými v celé Evropě, zjistili by, že z lodí se nesmí odčerpávat do toku nebo do průplavu ani takzvaná nádní voda, která se hromadí pod podlahou strojovny a může být kontaminována ropnými produkty. Vůdce plavidla se musí kdykoliv vykázat přesnou evidencí o jejím odběru, k němuž slouží speciální sběrná plavidla. Lodě, mají-li plavat, musí být už z principu těsnými tělesy ponořenými do vody a vystavenými jejímu přetlaku. Případné netěsnosti vedou k vnikání vody dovnitř – i do strojovny, odkud však je možný jediný „únik“: do sběrného plavidla nebo jiného zařízení. Lodě tedy nelze považovat za podobný zdroj znečištění, jako jsou např. železniční nebo silniční vozidla, která těsná být nemusí a často skutečně nejsou. Znečištění vody nákladní vodní dopravou (připadající na 1 tkm) není podle provedených výzkumů vyšší než u železniční dopravy a je násobně nižší než u dopravy silniční. Bylo by tedy pošetilé dávat vodní dopravě vinu za stav kvality vody v tocích. Čím více nákladů se podaří převést z kamionů do člunů, tím bude kvalita vody lepší. Vztah mezi kvalitou vody a plavebním provozem má však ještě jednu dimenzi. Intenzivní provoz plavby vede k vydatnému provzdušňování vody a k vyšší účinnosti samočisticích procesů. Bylo to potvrzeno nejen teoretickými rozbory založenými na srovnávání energie potřebné pro oxidaci, ale i praktickým pozorováním. Zajímavé jsou např. výsledky takových pozorování na Labi, kde bylo zjištěno náhlé zvýšení kvality vody na úseku po proudu od přístavu ve Chvaleticích, kam směřovala velmi intenzivní přeprava uhlí. Když byla tato přeprava převedena z labské vodní cesty na železniční dopravu, efekt zlepšení čistoty vody v Labi opět vymizel. Významný vliv na okysličování vody, a tedy i na její samočisticí schopnost má také provoz plavebních komor, zejména jejich prázdnění. Úsporné nádrže vysokých plavebních komor, kterými prochází voda opakovaně, jsou vlastně účinnými aerátory. Neměli bychom se vyhýbat ani námitce, že výstavbou jezů, tj. vytvářením vzdutých říčních zdrží s pomalou proudící vodou, se samočisticí schopnost přirozeně proudících toků zhorší. V tomto případě se názory – a věřme, že fundované a upřímné – odborníků z různých stran diametrálně liší. V případě propojení D-O-L podle současného pojetí se však přece jen těmto sporům vyhnout můžeme, neboť až na nepatrné výjimky je trasa vodního koridoru D-O-L v jeho říčních úsecích vedena už existujícími říčními zdržemi. Debaty na toto téma mají proto zcela akademický charakter. Závěrem můžeme konstatovat, že vodní doprava čistotu vody ovlivňuje, a to pozitivně. |