Výhledy a plány
Zkušenosti s podobnými projekty (zejména v oblasti dálnic), ukazuje, že nutná příprava práce může být pravděpodobně dokončena do 5 let. Stavební práce týkající se etap 1 a, 1 b proto můžou být zahájeny v nejbližších letech. Některé speciální stavební práce mohou být realizovány kdykoliv dříve, a to zejména v souvislosti s projekty na ochranu před povodněmi (etapa 1b) nebo v souvislosti s rekonstrukci na Baťově kanálu, na modernizaci stávající hydro-technické infrastruktury a udržování stávajících zdrží na řekách Morava a Odra a s plánovaným umělým zaplavováním lužních lesů. Nové mosty překračující budoucí vodní cestu by také měly být postaveny v předstihu, v rámci nových dálničních a silničních projektů. Mosty postavené v posledních letech, např. D47 přes Odru nebo obchvat Uherského Hradiště přes řeku Moravu již mají optimální podjezdnou výšku pro vodní dopravu (min. 5,25 m, optimálně 7 m).
Celkovou dobu potřebnou k dokončení všech etap nelze výslovně uvést. Tato doba nemusí být příliš dlouhá. Na počátku 20. století výše uvedený Vodocestný zákon předpokládal období 20 let na stavbu celé rakouské sítě (v níž spojení D-0-L představovalo pouze její část). Před druhou světovou válkou dohoda mezi Československou republikou a Německem počítala s dobou výstavby 6 let pro spojení Dunaj-Odra. Moderní technologie by mohly jistě tyto časy zkrátit.
Na druhé straně, pokrok a rychlosti stavebních prací je úzce spojen s rozsahem finančních zdrojů a s dosažitelnými cash flow. Bude nutné navrhnout optimální rozvrh, který bude v souladu se všemi požadavky.
Většina práce bude soustředěna na území České republiky. Oficiální postoj tohoto státu je tedy do jisté míry rozhodující pro datum zahájení stavebních prací. Z tohoto hlediska mohou hrát roli tyto skutečnosti:
1. 1. Česká republika je signatářem dohody AGN (EHK/OSN). Je proto připravena realizovat spojení DOL, které je v souladu s touto dohodou - D-O-L je jedním z důležitých chybějících propojení v evropské síti. 2. Všechny dokumenty územního plánování v České republice počítají s trasou spojení DOL. To znamená, že jeho realizace může být neprodleně zahájena. 3. Vyhláška vlády ČR č. 635/1996 uložila ministru dopravy, aby zahájil jednání s příslušnými resorty v okolních státech o přípravě na stupních 1a a 1b.
4. Vládní usnesení č. 929 z 20. července 2009 ukládá ministrovi dopravy, aby ve spolupráci s ministrem zahraničních věcí prověřil na mezinárodní úrovni potřebnost průplavního spojení D-O-L a zajistil projednání koridoru průplavního spojení D-O-L se signatáři dohody AGN (OSN/EHK), přístupové smlouvy, TEN-T a sousedními dotčenými státy (Polskou republikou, Rakouskou republikou, Slovenskou republikou a Spolkovou republikou Německo) a s Evropskou komisí, s cílem posoudit v úplných evropských souvislostech problematiku jeho možné realizace, přepravní účinnosti a investiční náročnosti jednotlivých větví. Předložit vládě do 31. prosince 2010 informaci o prověření tohoto spojení na mezinárodní úrovni.
Přes tyto skutečnosti, ani usnesení vlády č. 145/2001 týkající se časového harmonogramu a finanční rezervy pro realizaci rozvoje dopravních sítí do 2010 nezmiňovalo realizace těchto fázích. Důvod je jasný: neexistuje žádný plán týkající se financování spojení DOL, který by byl v zájmu Evropy, a nejen českou záležitostí. Z toho vyplývá, že pro projekt může být prostředek financování považován za hlavní a rozhodující výhru.
Návrh trans-evropské dopravní sítě z 30. července 2009 počítá s vodním koridorem Dunaj-Odra-Labe.
Pomůže jenom radikální zásah
Labe i Odra jsou vzhledem ke své poloze v systému evropských vodních cest podle dohody AGN považovány za podstatnou součást páteřových tras E 20 a E 30. Soustavná modernizace regulovaných úseků obou řek, jejichž nedokonalá splavnost, či spíše nespolehlivost se zdá být hlavní příčinou skomírající vodní dopravy na těchto vodních cestách, je proto nezbytná. Tato modernizace by si však vyžádala úpravy říčních úseků v délce několika set kilometrů, nebo – s ohledem na značný odpor ekologů proti takovým zásahům – vybudování stovek km laterálních průplavů. To by se však neobešlo bez investic ve výši několika miliard eur. Pokud by měly být návratné, musela by hustota přepravy na těchto úsecích překračovat 10, či spíše 20 mil. tun ročně. To je zase těžko představitelné při jejich současném nevyhovujícím stavu. V tomto případě platí doslova známé dilema o slepici a vejci. Není to však představitelné také z jiného důvodu. Labe i Odra vlastně představují slepé uličky sítě s nevelkými atrakčními oblastmi.
Východiskem z uvedených skutečných slepých uliček může být jedině převedení transevropských přepravních proudů na řeky Labe a Odru vodním koridorem D-O-L. Tím se vlastně oživí a zhodnotí jak celá centrální síť vodních cest kategorie E, tak i Dunaj, který disponuje obrovskou a zatím sotva na 10 % využívanou dopravní kapacitou. Dopravní využitelnost této po Volze nejdelší řeky či vodní cesty Evropy je totiž podvázána jejím nedokonalým napojením na ostatní evropskou síť. Dá se namítnout, že od roku 1992, kdy byl otevřen průplav Mohan–Dunaj, takové napojení již existuje. Jeho trasa však probíhá příliš daleko na západ od centrální oblasti sítě, takže dobře vyhovuje přístupu z Dunaje k přístavům při ústí Rýna (Rotterdam) či do oblasti Beneluxu a severní Francie, méně však k východněji položeným severomořským přístavům (Brémy, Hamburk), a téměř vůbec není vhodná pro spojení s přístavy na Baltu (Štětín), s průmyslovými oblastmi ve východní části Německa, v oblasti Berlína a v Polsku. Propojení D-O-L se v takových případech naopak může uplatnit daleko lépe, jak je možno dokumentovat na příslušných přepravních vzdálenostech a na počtu plavebních komor na variantních trasách. Zatímco z hlediska rychlé dosažitelnosti Rotterdamu by byly trasy vedené z oblasti středního Dunaje po Rýně a po Labi zhruba srovnatelné, projevuje se u Brém a zejména u Hamburku zřetelná výhodnost labské trasy, a u Berlína, Štětína a lokalit v Polsku samozřejmě oderské trasy.
Propojení Dunaj–Mohan–Rýn (R-M-D) nepředstavuje ve vztahu k vodnímu koridoru Dunaj–Odra–Labe (D-O-L) konkurenci. Obě transkontinentální trasy mohou plnit své specifické úlohy, a dokonce se navzájem doplňovat. Ostatně již před téměř padesáti lety byly obě tyto trasy zařazeny do dokumentů ECE/UNO současně a rovnocenně a nikoliv jako varianty. Z toho vyplývá závěr, že vodní koridor D-O-L je jediným opatřením schopným zabránit vzniku „bílého místa“ uprostřed vodních cest Evropy, a je i nejpotřebnějším integračním článkem celé sítě. Porovnání počtu plavebních stupňů vychází nejpříznivěji u trasy D-O. Schematické srovnání počtu plavebních stupňů na jednotlivých porovnávaných trasách respektuje i pravděpodobnou výstavbu dalších stupňů, ke které patrně dojde při kanalizování Odry, případně i Labe. Při těchto zásazích ovšem dojde samozřejmě zásluhou laterálních průplavů ke zkrácení trasy, což bylo do kalkulací zahrnuto. Za povšimnutí stojí, že i při uvažovaném zvýšení počtu stupňů zůstává jejich počet ve srovnání se směrováním přes propojení Rýn-Mohan–Dunaj velmi nízký, což představuje provozní výhodu. Je to způsobeno hlavně tím, že oderská větev propojení protíná hlavní evropské rozvodí mezi povodím Dunaje a povodími řek ústících do Severního či Baltského moře ve zdaleka nejnižším místě, tj. v Moravské bráně. Toto široké sedlo je mimořádně vhodné pro trasování všech typů transevropských dopravních cest. Byla jím ostatně vedena i první železnice na území bývalého Rakousko-Uherska a bude jím procházet i důležitá severojižní dálnice, která se již buduje. Vrcholová zdrž oderské větve vodního koridoru D-O-L v Moravské bráně má mít hladinu na kótě pouze 275 m n. m.
Shodou okolností na území ČR je i druhé nejvýhodnější místo pro překročení hlavního evropského rozvodí, a to u České Třebové, kde tuto „magickou čáru“ může překročit labská větev vodního koridoru D-O-L vrcholovou zdrží na kótě cca 390–395 m n. m. Ta dokonce může být za cenu delšího tunelu snížena asi na 350 m n. m., takže díky tomuto – samozřejmě nákladnému – řešení jsou i počty stupňů na trasách směrovaných labskou větví nízké, a v některých případech dokonce nižší než v trasách využívajících Odry. Prostor jižně od Norimberku, kterým prochází existující průplav Mohan–Dunaj, jehož vrcholová zdrž má hladinu na kótě 406 m n. m., je tedy z hlediska snadnosti překonání rozvodí až na třetím místě. Srovnání uvedených výšek ukazuje, že Moravskou bránu je nutno pokládat za „přírodní bohatství“ České republiky, které zatím nebylo ani využito, ani doceněno.
Trasy nejdůležitějších tras vodní dopravy, které by mohly procházet vodním koridorem D-O-L.
Porovnání vdáleností a počtu plavebních komor mezi Vídní a důležitými evropskými námořními přístavy při Severním a Baltském moři.
Stavební i provozní náročnost každé vodní cesty může být charakterizována výškovými rozdíly na její trase. To platí rovněž pro hlavní transkontinentální trasy. O výhodnosti takových tras vedených např. přes Rýn, Odru či Labe k Hamburku svědčí tedy překonávané výšky ještě zřetelněji, než vyplývá z pouhého srovnání počtu plavebních komor. Z tohoto hlediska je tedy propojení D-O-L nejvhodnějším, a tedy nejpřirozenějším integračním prvkem evropské sítě. Lodi sice umí plout i „do kopce“, nejlépe se však pohybují po horizontále.
Pokud už musí překonávat pověstnou „střechu Evropy“, jsou pro ně nejpříznivější ta místa, kde je tato střecha nejnižší. A ta jsou v Moravské bráně či v Českotřebovské vrchovině. Mohli bychom tedy shrnout, že význam propojení D-O-L z hlediska mezinárodní sítě evropských vodních cest je zásadní, neboť přinese oživení jejích zatím málo využívaných centrálních částí, či dokonce zabrání postupné degradaci vodní dopravy v nich. Jeho přínos ke zvýšení podílu vodní dopravy v systému evropských vodních cest – a tím i ke snížení podílu silniční dopravy – není možno měřit jen očekávanými přepravami na vlastním propojení D-O-L, nýbrž zvýšením provozu v celé centrální části sítě a na Dunaji. Uvedená rekapitulace však ještě nezahrnuje všechny přínosy propojení pro rozvoj vodní dopravy v Evropě. Již výše jsme se zmínili o významné roli pobřežní plavby ve státech EU a o částečném překrývání této plavby s plavbou vnitrozemskou, zvláště v souvislosti se zaváděním říčně-námořních lodí.
Říčně-námořní loď Hansa Kampen je 89 m douhá a 12,5 m široká, takže patří ve své kategorii k jednotkám střední velikosti. Při maximálním ponoru 434 cm uveze na moři 2964 t. Při omezení ponoru na 350 cm je možno naložit (ve sladké vodě) 2060 t. „Místem narození“ této lodi je labská loděnice v Křešicích u Děčína.
Nelze pochybovat o tom, že se plavidla kombinované říčně-námořní plavby budou uplatňovat stále více, a to zejména s růstem výměny zboží mezi státy EU a východní Evropou či středním východem (Rusko, Ukrajina, další nástupnické státy bývalého Sovětského svazu, země při Černém, Kaspickém a Středozemním moři). To je dáno mj. tím, že podstatná část flotily na Dněpru, Volze či dalších vodních cestách na tyto řeky navazujících je již dnes schopná plavby podél pobřeží či v okrajových nebo vnitřních mořích. Lodě byly totiž stavěny na vlnový režim rozsáhlých umělých vodních nádrží, které na těchto řekách za účelem využívání jejich energie vznikly. Ekonomické nasazení říčně-námořních lodí s velkou boční výškou a tedy i vyššími nároky na ponor a na podjezdnou výšku nepřichází samozřejmě v úvahu na všech vodních cestách.
Podle současných názorů je jejich nasazení účelné na vodních cestách, které:
• odpovídají alespoň třídě Va
• poskytují trvale přípustný ponor 2,5–3 m, případně u regulovaných řek ponor alespoň 2 m nebo větší po 90 % roku
• vykazují podjezdnou výšku pod mosty alespoň 6–7 m
Z mapky vodních cest vyhovujících uvedeným kritériím vyplývají dva poznatky. Za prvé je celkový akční rádius říčně-námořních lodí překvapivě široký a překračuje vlastně i hranice Evropy. Za druhé zasahuje do vnitrozemí nejhlouběji hlavně díky Dunaji, takže se dá říci, že propojení D-O-L, které na Dunaj navazuje a uvedeným kritériím plně vyhoví, otevře říčně-námořním lodím cestu až do samého srdce kontinentu. To je další přednost vodního koridoru D-O-L.
Dopravní význam vodního koridoru D-O-L pro Českou republiku
Zdaleka největší část trasy vodního koridoru D-O-L má ležet na území České republiky. Domácí odpůrci projektu proto velmi často vyrukují s argumentem: „Proč má být problém nedostatečné integrity evropských vodních cest, který je problémem celoevropským, řešen na úkor České republiky, tj. za cenu záborů půdy, poškození životního prostředí a krajinného rázu v Čechách a zejména na Moravě?“ To je námitka na první pohled věcná, přesto však se dá snadno a přesvědčivě vyvrátit. Pokud jde o vlivy na životní prostředí, přírodu a krajinu, není možno zastírat, že skutečně nastanou. Budou však především pozitivní, což souvisí s mimodopravními funkcemi vodní cesty, jejichž rozbor jsme z praktických důvodů odsunuli až do dalších kapitol. Budeme se jím proto zabývat až později, avšak o to důkladněji.
Zůstaneme tedy nadále zatím pouze u problematiky dopravní. Ta může být posuzována ze dvou hledisek: jednak z hlediska dopravního napojení České republiky na Evropu i zámoří, jednak z hlediska vlivu dopravních cest na hospodářský rozvoj v jejich okolí. Kvalita dopravního napojení každého státu ovlivňuje náklady jeho zahraničního obchodu, a tedy i výkonnost a konkurenční schopnost jeho hospodářství. Principiální význam má přitom napojení na síť levných doprav, ke kterým patří námořní či pobřežní plavba a vnitrozemská plavba.
O významném podílu pobřežní a vnitrozemské plavby v 15 členských státech EU jsme se již zmínili. Přistoupením dalších 12 států se proporce poněkud mění, neboť se jedná převážně o státy bývalého sovětského bloku s dosud přežívajícím dominantním podílem železniční dopravy. Přesto však má 26 členských zemí z celkového počtu 27 států buď možnost využívat pobřežní plavbu, neboť disponují mořským pobřežím a námořními přístavy, nebo svěřit část svého mezinárodního obchodu moderní vnitrozemské plavbě. Řada z nich disponuje dokonce oběma možnostmi.
Jen jediný z členských států EU nemá možnost využít ani prvé, ani druhé výhody. Je to Česká republika. U moře neleží a o jejím napojení na kvalitní vnitrozemskou plavební síť nemůže být ani řeči. Hospodářství České republiky se tedy dostává v rámci EU do nerovnoprávného postavení. Tento handicap může odstranit pouze urychlené připojení České republiky na dunajskou vodní cestu, které je logickou první etapou vodního koridoru D-O-L.
Přeprava nadgabaritních nákladů není díky speciální překladní poloze v přístavu Mělník vzácná ani na labské vodní cestě. Znevýhodňuje ji však to, že většina výrobců nadrozměrných nebo extrémně těžkých výrobků sídlí na Moravě a je od Labe velmi vzdálena.
Hospodářský handicap českého zahraničního obchodu ukazuje např. srovnání, jak se zvýší průměrné výrobní ceny některých typických produktů tím, že k nim připočítáme náklady na dopravu při exportu či importu na větší vzdálenost (např. mezi centrální oblastí ČR a námořními přístavy při ústí Rýna). Můžeme vycházet ze dvou možných variant, tj. ze sazeb přímé železniční dopravy a nákladů kombinované dopravy, zahrnujících přísun zboží do přístavu na krátkou vzdálenost (do cca 100 km), překlad a další dopravu po vodě. Srovnání ukazuje nejen velký rozdíl ve prospěch kombinace s vodní dopravou, ale i další skutečnost: cena některých komodit se při použití železniční dopravy zvyšuje ve vzdálenějším místě určení na několikanásobek, takže jsou vlastně neprodejné. Export (či import) takových surovin či výrobků je pak zpravidla možný pouze při nasazení vodní dopravy.
Z hlediska uplatnění na trhu relativní výhoda nižších nákladů vodní dopravy přirozeně klesá s růstem průměrné výrobní ceny příslušné komodity. Zajímavé ovšem je, že se vodní doprava uplatňuje i u kontejnerizovaného zboží o velmi rozdílné a často vysoké výrobní ceně, jak svědčí dříve uvedené údaje o rostoucí roli vnitrozemské plavby v této oblasti. Zcela specifické výhody poskytuje vodní doprava při přepravě „nadgabaritních“, velmi těžkých a neskladných výrobků, které po železnici přepravovat nelze a po silnici jen s obtížemi. V takových případech nespočívá přínos vodní dopravy pouze v úspoře přepravních nákladů. Příznivě se může projevit i skutečnost, že výrobce může expedovat větší, kompletně smontované celky, a snížit tak rozsah nákladnější montáže v místě určení.
Rozvoj některých průmyslových oborů by bez využívání vodní dopravy vůbec nebyl možný. Málo se také ví o tom, že napojení České republiky na síť spolehlivých vodních cest může podstatným způsobem ovlivnit výběr optimální varianty dalšího rozvoje energetiky. V Evropě se stále více uplatňuje kvalitní zámořské kamenné uhlí, jehož cena v námořních přístavech je díky velmi levné námořní přepravě nižší než cena uhlí z evropských pánví.
Návazná přeprava po souši však tuto surovinu zdražuje a její přísun po železnici do České republiky by byl ekonomicky neúnosný. Vodní doprava by cenový problém řešila, avšak vzhledem k nespolehlivosti labské vodní cesty nemůže zaručit pravidelný přísun paliva. Z toho důvodu byl v úvahách o budoucnosti energetiky rozvojový scénář, předpokládající dovoz uhlí ze zámoří, zatím zamítnut ve prospěch scénáře založeného na výstavbě dalších jaderných elektráren a na rozšíření těžby severočeského uhlí.
V atmosféře trhu se nedají přínosy vodních cest měřit na objemu zboží, které se po nich skutečně přepravuje, ale také na objemu, který by na nich vodní doprava sice převézt mohla, ale převeze je např. železnice za poskytnutí cenových výhod. Pak je třeba docílené slevy a další výhody přičíst ve prospěch dokonalé vodní cesty, neboť bez její konkurence by nevznikly.
Schematické znázornění vlivu přepravních nákladů na cenu jednotlivých komodit v místě určení při přepravní vzdálenosti 1000–1200 km.
Dejme však ještě jednou slovo kritikům, kteří tvrdí, že k napojení českého hospodářství na síť spolehlivých vodních cest mohou sloužit existující dunajské přístavy na Slovensku, v Rakousku a Německu, které jsou vzdáleny jen desítky kilometrů od hranic České republiky a jsou dosažitelné silniční nebo železniční dopravou. Takové na pohled lákavé řešení ve svém důsledku znamená vzdát se možnosti vstupu českých podnikatelů na zahraniční přepravní trh a možnosti jejich uplatnění v oblasti manipulace se zbožím (překlad) a navazujících logistických služeb.
V případě říčně-námořní plavby jde o možnost podnikání v regionu přesahujícího hranice Evropy. S tím souvisí i pracovní příležitosti, daňová výtěžnost apod. Dále by to znamenalo rezignaci na výhody vyplývající z přímé přepravy po vodní cestě. Přímá přeprava je podstatně levnější než tzv. lomená. Z výhod přímé přepravy, nezatížené náklady na návaznou dopravu a dodatečný překlad, vyplývá příznivý vliv vodních cest na hospodářský rozvoj v jejich bezprostředním okolí. Ten se projevuje hlavně „stěhováním“ závodů a provozů přímo do přístavů, do tzv. přístavních průmyslových zón. Současné vnitrozemské přístavy nejsou pouhými „místy překladu“, nýbrž především jádry různých ekonomických aktivit, tj. průmyslových závodů, obchodních a spedičních skladů, sil apod.
Jako příklad může sloužit přístav Norimberk na průplavu Mohan–Dunaj. Zde si pronajalo plochy pro své provozy více než 50 podniků, které zaměstnávají přes 5000 pracovníků a zabývají se nejrůznějšími aktivitami, od spedičních a logistických služeb přes výrobu stavebních hmot či krmiv až po recykling a využití odpadů. Toto průmyslové centrum zde plánovitě vznikalo mnoho let předtím, než byl k jeho branám dokončen průplav Mohan–Dunaj. Jinou formou přímého napojení na vodní dopravu je výstavba nových závodů v samostatné lokalitě při vodní cestě. Takové podniky si pak zřizují zpravidla úzce specializované závodové přístavy na vykládku surovin či nakládku vlastních výrobků.
Dá se tedy hovořit o nesporné atraktivitě moderních vodních cest pro investory, pro něž mají pozemky na březích průplavu či splavné řeky vyšší cenu než pozemky od vodních cest vzdálené. Není vyloučeno, že ekonomický přínos tohoto „gravitačního“ působení vodních cest, ač pouze nepřímý, je v konečných důsledcích významnější než ekonomické přínosy přímé a jednoduše spočitatelné.
Vodní koridor D-O-L v evropské síti vodních cest
Máme-li hodnotit roli vodního koridoru D-O-L v budoucí síti vodních cest mezinárodního významu, můžeme vycházet z již citované dohody AGN, která tyto vodní cesty (tj. vodní cesty kategorie E) jednoznačně definuje. Z mapky, která je součástí této dohody, je na první pohled zřejmá centrální poloha propojení D-O-L. Realizace tohoto propojení, jež je zřejmě hlavním z chybějících spojů (missing links), patří tedy k těm záměrům, které mohou účinně přispět ke zvýšení přepravních výkonů v evropské plavební síti, a tím i k zajištění udržitelného rozvoje dopravy.
Mapa hlavních evropských vodních cest podle Dohody AGN.
Kritický čtenář bude jistě nedůvěřivý a bude právem požadovat pádnější argumenty, než poskytuje letmý pohled na mapu. Pokusme se tedy o hlubší analýzu. Z výše uvedených grafů např. vyplývá nápadně dominující role řeky Rýna, kde se koncentrují daleko vyšší přepravy než na jiných vodních cestách. Je skutečností, že profilem této řeky na hranici Německa a Nizozemska „protéká“ v současné době ročně cca 160 mil. tun zboží. Takovou hustotou přepravy se nemůže vykázat žádná kontinentální dopravní cesta, nejzatíženější železnice či dálnice. Prvenství Rýna však nevyplývá pouze z mimořádně výhodných provozních vlastností této vodní cesty. Ani z její příznivé trasy procházející vysoce průmyslovými oblastmi a ústící do největšího až donedávna námořního přístavu světa – Rotterdamu.
Máme-li lépe znázornit rozdílné využívání vodní dopravy v Evropě a vysvětlit jeho příčiny, upravme mapku vodních cest kategorie E podle AGN tak, že na ní vyznačíme hustotu přepravy na jednotlivých hlavních trasách. Hustotou přepravy se rozumí množství zboží, které danými úseky každoročně prochází. Tato hodnota je nejvyšší samozřejmě na Rýnu, dosahuje však pozoruhodných hodnot i na jeho přítocích a na navazujících průplavech, na Maase, na vodních cestách v Nizozemsku, Belgii a severní Francii. Jedná se vesměs o oblasti, kde vznikaly poměrně dokonalé vodní cesty v příznivé historické době – často již v „předželezniční“ éře, avšak ne tak „předčasně“ jako v britské ostrovní říši. Staly se hlavními dopravními tepnami průmyslové revoluce. Vytvořily ucelenou síť a později byly souběžně s rozvojem železnic soustavně modernizovány.
Nástup průmyslové revoluce byl ve střední a východní Evropě pozdější, takže roli hlavního dopravce už převzala přímo železnice, jejíž síť bylo možné vybudovat snadněji, a za vydatné státní podpory i rychleji. Propagátoři a stavitelé moderních vodních cest tedy bez vlastní viny promeškali nejvhodnější historickou příležitost a naráželi i na určitou „nekalou“ soutěž státních železničních společností. Vzpomeňme na osud projektu průplavu D-O, zpracovaného pro Anglorakouskou banku. Výsledkem bylo, že na některých historických vodních cestách se obchodní plavba nedočkala adekvátního zlepšení splavnosti a zcela zanikla.
Příkladem může být Vltava od Českých Budějovic do Prahy i dolní Morava, a dokonce také jedna z největších evropských řek – Visla, dnes s výjimkou některých dílčích úseků prakticky nesplavná. Sotva vyhovující je splavnost Labe od Ústí nad Labem až téměř po Hamburk, a zcela nevyhovující pak splavnost regulované Odry pod městem Wrocław. Dopravní význam takových vodních cest je samozřejmě nepatrný a jejich nízké využívání zcela pochopitelné. Hustota přepravy na Labi se pohybuje okolo 0,5 % hustoty na Rýnu, na Odře je ještě nižší. Totéž platí i pro desítky let zanedbávané spojovací průplavy mezi Odrou a Vislou (Bydhošťský průplav), kde jsou přepravy téměř nulové. Dá se bez nadsázky tvrdit, že nedojde-li k radikálnímu zásahu, stane se z dosavadní postupné degradace vodních cest v této centrální části Evropy nevratný proces.
Síť vodních cest rozšířené Evropské unie bude pak končit v oblasti Berlína či Štětína. Jedinou vodní cestou směřující dále k východu bude Dunaj, ovšem jakožto vodní cesta postrádající návaznou síť „napájecích“ tras. Mohlo by se stát, že na budoucí mapě evropských vodních cest bude celá oblast mezi Dunajem a Baltem ověnčena nápisem „hic sunt leones“, jímž staří zeměpisci označovali oblasti neprobádané, kde žijí jenom lvi.
|